Een document aanvragen
Alle beschikbare digitale documenten vindt u terug achter de knop ‘digitaal loket’. Naast iedere documentnaam vind je de knoppen e-ID en Token. Druk je op de link naar het document, leest u waarvoor u dat document kunt gebruiken en welke stappen u moet doorlopen om dit document aan te vragen. De e-ID-knop en Token-knop geven toegang tot de digitale aanvraag.
aanmelden met je e-ID
Je klikt op de knop ‘e-ID’ naast het document van je keuze. Je krijgt dan een nieuw venster waarin je je certificaat kan kiezen.
Kies je naam in het lijstje en klik op ‘ok’. Daarna moet je je pin-code ingeven. Je bent nu ingelogd met je elektronische identiteitskaart.
aanmelden met je TOKEN
Je klikt op de knop ‘TOKEN’ naast het document van je keuze. Je krijgt dan een nieuw venster waarin je je kan aanmelden met gebruikersnaam, wachtwoorden en tokencode.
klik op ‘ok’. Daarna moet je je pin-code ingeven. Je bent nu ingelogd met je TOKEN.
document aanvragen
Nadat je bent aangemeld verschijnt er een venster waarin een aantal velden al ingevuld zijn. Als je de overige velden correct invult en vervolgens op ‘aanvraag verzenden’ drukt, krijg je een bewijs van verrichting. Print dit bewijs of sla het op. Als je achteraf een vraag hebt, kunnen de medewerkers van de dienst bevolking onmiddellijk (via het transactienummer) de status van je aanvraag nakijken.
Tip: kijk goed na of volgende velden correct zijn ingevuld:
- e-mailadres
- de reden waarvoor je het document nodig hebt
- de persoon voor wie je het document aanvraagt
Nadat je document door de ambtenaar is verwerkt, ontvang je hiervan een e-mail.